La crisi de les matèries primeresLa crisis de las materias primasThe commodity crisis

transport-maritim

Falten materials i els preus no paren de pujar. Una crisi mundial sense precedents que suposa un malson per molts sectors econòmics i que segons els experts es podria allargar fins a mitjans del 2022.

Estem vivint una crisi planetària sense precedents, amb una gran falta de subministrament de matèries primeres i la consegüent pujada continuada i sense mesura dels preus dels productes. Una situació agreujada per problemes en el transport marítim i la interdependència internacional.

El sector de la construcció, juntament amb l’industrial i metal·lúrgic, són els sectors més perjudicats. El preu del coure, el vidre, l’alumini i la fusta s’ha doblat en els darrers mesos. I grans projectes terrestres, ferroviaris i aeris s’estan paralitzant, endarrerint o cancel·lant. A tot això se li suma la crisi del model just in time, que no emmagatzemem gairebé res, les fàbriques que funcionen a mig gas a la Xina, la pujada dels preus energètics i una falta de mà d’obra qualificada. Un conjunt de factors que no hem d’oblidar que també han patit l’esclat de la pandèmia de la Covid-19.

Entre tanta crisi i incertesa, els empresaris segueixen tirant endavant, reinventant-se, substituint materials que escassegen per altres més fàcils d’obtenir, amb el fi de no aturar-se i afrontar la nova realitat. El problema real arribarà quan no puguin assumir certs sobrecostos i es vegin obligats a tancar. Esperem que abans, els governs de l’Estat i la Generalitat posin sobre la taula eines per tal d’afavorir la viabilitat econòmica de les empreses. Països com Itàlia i França ja ho estan fent.

 

Eva Salvat

Periodista

Faltan materiales y los precios no paran de subir. Una crisis mundial sin precedentes que supone una pesadilla por muchos sectores económicos y que según los expertos se podría alargar hasta medios del 2022.

Estamos viviendo una crisis planetaria sin precedentes, con una gran falta de suministro de materias primas y la consiguiente subida continuada y sin medida de los precios de los productos. Una situación agraviada por problemas en el transporte marítimo y la interdependencia internacional.

El sector de la construcción, junto con el industrial y metalúrgico, son los sectores más perjudicados. El precio del cobre, el vidrio, el aluminio y la madera se ha doblado en los últimos meses. Y grandes proyectos terrestres, ferroviarios y aéreos se están paralizando, atrasando o cancelando. A todo esto se le suma la crisis del modelo just in time, que no almacenamos casi nada, las fábricas que funcionan a medio gas en China, la subida de los precios energéticos y una falta de mano de obra cualificada. Un conjunto de factores que no tenemos que olvidar que también han sufrido el estallido de la pandemia de la Covid-19.

Entre tanta crisis e incertidumbre, los empresarios siguen saliendo adelante, reinventándose, sustituyendo materiales que escasean por otros más fáciles de obtener, con el fin de no pararse y afrontar la nueva realidad. El problema real llegará cuando no puedan asumir ciertos sobrecostes y se vean obligados a cerrar. Esperamos que antes, los gobiernos del Estado y la Generalitat pongan sobre la mesa herramientas para favorecer la viabilidad económica de las empresas. Países como Italia y Francia ya lo están haciendo.

Eva Salvat

Periodista

Recommended Posts
garcia riera banc aliments